Amarantus (szarłat)

Szarłat, w Polsce lepiej znany jako amarantus, to jedno z najciekawszych ziół na świecie. Należy do najstarszych roślin uprawnych, ale świadomość o tym, jak wiele może zaoferować ludzkiemu organizmowi nie jest powszechna. Obok kukurydzy i fasoli był jedną z podstawowych roślin uprawianych przez Azjatów, ale pierwsze uprawy odbywały się najprawdopodobniej w Ameryce Północnej oraz Południowej. Co mogą dać Ci te nasiona?

CO TO JEST AMARANTUS?

Amarantus czy też szarłat wyniosły, to roślina z rodziny Amaranthaceae. Pochodzi z Ameryki Południowej i jest nazywana dziś zbożem XXI wieku. Znany na wszystkich kontynentach, jednak pod różnymi nazwami. Cały rodzaj Amaranthus zawiera ponad 60 gatunków roślin. Jednak do celów spożywczych używa się tylko trzech, z czego najpopularniejszy jest w Polsce Amaranthus Cruenthus.Jak piszą Beata Szwejkowska i Stanisław Bielski z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, „Kwiatostany szarłatu osiągają ponad 50 cm długości, charakteryzują się dużą zmiennością barw, a każdy z nich wytwarza ok. 50 tys. nasion, soczewkowatego kształtu, 1-1,5 mm średnicy, barwy kości słoniowej”.1

AMARANTUS – JAK GOTOWAĆ I JEŚĆ?

Choć zdajemy sobie często sprawę z tego, że amarantus jest rośliną potrzebną i zdrową, to nie do końca wiemy, w jaki sposób przygotować go do spożycia. Tymczasem możliwości jest wiele i co ważne, nie występują przeciwskazania do jego spożywania.

W Polsce możemy spotkać się przede wszystkim z mąką, ale także samymi nasionami oraz prażonymi ziarnami (tzw. popping). Mąka z szarłatu jest doskonała do wypieków i pozwala nie używać większości chemicznych dodatków, które zwyczajowo się w nich znajdują. Amarantus jest doskonałym składnikiem makaronu. Dla osób bardziej fit: warto dorzucić popping do jogurtu czy mleka – ten smak jest nie do pomylenia. Co ciekawe ostatnio popularność zyskuje specjalne amarantusowe masło, które wytwarza się ręcznie z nasion szarłatu.

GDZIE MOŻNA KUPIĆ ZIARNA AMARANTUSA?

Z pewnością amarantus będzie dostępny w każdym większym sklepie, zwykle na działach z żywnością bio. Jednak nie tylko w hipermarketach pojawia się nasiono szarłatu czy przygotowana już z niego mąka. Często można znaleźć je także w internecie w specjalnych sklepach z jedzeniem prozdrowotnym. Warto tu bowiem zauważyć, że amarantus jako zboże ma dużo wyższy poziom zawartości mikro- i makroelementów. Na przykład zawiera 18% białek, podczas gdy pszenica jedynie 14%. Żelazo to 15% przy 4% pszenicy czy 5% w owsie. Podobne wyliczenia można by było mnożyć.

Wyjątkowo zdrowy, pożywny, z dużą ilością różnego rodzaju składników odżywczych – warto poznać, wykorzystywać i jeść amarantus, by czuć się lepiej na każdy dzień. To mała zmiana w diecie, ale wielka w życiu.

jedynie 14%. Żelazo to 15% przy 4% pszenicy czy 5% w owsie2. Podobne wyliczenia można by było mnożyć.

Wyjątkowo zdrowy, pożywny, z dużą ilością różnego rodzaju składników odżywczych – warto poznać, wykorzystywać i jeść amarantus, by czuć się lepiej na każdy dzień. To mała zmiana w diecie, ale wielka w życiu.

Możesz także polubić:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *