Cynk w tabletkach

Cynk suplement

Coraz więcej osób uświadamia sobie, jak wielki wpływ na nasze zdrowie ma dieta. Staramy się, zatem dostarczyć jak najwięcej składników odżywczych, a dietę chętnie uzupełniamy suplementacją. Często jednak w diecie zapominamy o suplementacji, która jest wzbogacona w cynk.

Cynk to jeden z ważniejszych pierwiastków pełniący w naszym organizmie wiele ważnych funkcji. Pomaga zadbać m.in. o prawidłowe funkcjonowanie naszego układu odpornościowego, chroni komórki przed stresem oksydacyjnym czy też pomaga w utrzymaniu prawidłowej płodności i prawidłowych funkcji rozrodczych. Preparaty zawierające w składzie cynk są w szczególności polecane osobom, które pragną wzmocnić odporność, a także zadbać o piękny wygląd skóry, włosów i paznokci.

W przypadku, jeśli mamy duże niedobory cynku, konieczne może się okazać przyjmowanie cynku organicznego w postaci suplementu diety, który sprzedawany jest zwykle w formie tabletek. Cynk można także kupić w formie preparatu multiwitaminowego, w którym będzie on stanowił jeden ze składników. Cynk należy stosować regularnie, ponieważ jego niedobór jest spowodowany nieprawidłową dietą.

BRAK CYNKU W ORGANIZMIE

U ludzi zdrowych, przestrzegających zasad w miarę zbilansowanej, urozmaiconej diety, niedobór cynku praktycznie nie występuje. Jeśli jednak dojdzie do obniżenia stężenia tego pierwiastka w organizmie, może być to spowodowane przez czynniki zewnętrzne oraz stan podwyższonego zapotrzebowania na cynk. Zazwyczaj pierwszymi zauważalnymi objawami niedoboru cynku są wypadające włosy oraz białe plamki na paznokciach. Niski poziom tego mikroelementu objawia się także:

  • Zahamowaniem wzrostu i opóźnieniem dojrzewania;
  • Biegunkami (szczególnie u dzieci);
  • Zmianami skórnymi (egzemą, rozstępami, wysychaniem skóry, łysieniem);
  • Wzrostem ciśnienia tętniczego;
  • Podwyższonym poziomem cholesterolu;
  • Upośledzeniem gojenia się ran;
  • Zaburzeniami koncentracji;
  • Zaburzeniami smaku i węchu;
  • Brakiem apetytu i utratą masy ciała;
  • Osłabieniem odporności i wzrostem podatności na infekcje;
  • Zaburzeniami psychicznymi, apatią i depresją;
  • Obniżeniem stężenia testosteronu i problemami z płodnością;
  • Zwiększeniem tolerancji na glukozę, co może prowadzić do cukrzycy.

Objawami niedoboru cynku mogą być również: wtórna niedoczynność tarczycy spowodowana nieprawidłową syntezą tyroksyny i trójjodotyroniny, niedokrwistość, a także zaburzenia widzenia po zmroku – tzw. kurza ślepota.

ŹRÓDŁA CYNKU

Cynk jest w głównej mierze dostarczany do naszego organizmu wraz z pożywieniem. Najbardziej powszechnymi źródłami tego pierwiastka są takie produkty jak:

  • Groszek;
  • Owoce morza: małże, krab, ostrygi;
  • Orzechy i pestki dyni;
  • Produkty pełnoziarniste;
  • Wątroba czy wołowina;
  • Nasiona roślin strączkowych;
  • Banany;
  • Jajka;
  • Sardynki;
  • Kakao i gorzka czekolada.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *