Kasza gryczana powinna jak najczęściej gościć na stołach ludzi dbających o zdrowie i kondycję. Jest to produkt prosty, lokalny i nieprzetworzony — to prawdziwa skarbnica zdrowia. Kasza gryczana jest wartościowym i cudownym produktem. Powinna znaleźć się w dobrze zbilansowanej diecie każdej osoby, która jest na:

  • Kasza idealna dla osób, które są na diecie bezglutenowej, w której często brakuje błonnika i wartościowych węglowodanów;
  • Diecie wegańskiej i wegetariańskiej;
  • Diecie wszystkojedzących;
  • Diecie osób borykających się cukrzycą i in. chorobami dietozależnymi.

Kaszę można przechowywać 10-12 miesięcy od daty jej wyprodukowania. Jest popularna zarówno w kuchni polskiej, jak i u naszych wschodnich sąsiadów: na Litwie, Ukrainie, Białorusi i w Rosji.

Dlaczego kasza gryczana jest taka zdrowa?

Każda osoba wie, że kaszę gryczaną pozyskuje się z gryki, rośliny uprawnej, która kwitnie w okresie wakacji. Tak naprawdę składa się z drobnych, brązowych ziaren o trójkątnym kształcie. Kasza jest ciemna, ma grube ziarna, jest smaczna i bardzo zdrowa.

Kasza gryczana posiada wiele cennych składników odżywczych, mikro- i makroelementów. Jest źródłem białka, węglowodanów, błonnika, zawiera niewiele tłuszczu. Kasze zaleca się osobom, które borykają się z problemami trawiennymi. Jak i również osobom, które dbają o szczupłą sylwetkę oraz jest idealna dla alergików i dla osób cierpiących na celiakię, czyli nietolerancji glutenu.

Kasza gryczana jest więc prawdziwą skarbnicą witamin i minerałów. Wykazuje wiele prozdrowotnych właściwości, w tym np.:

– wspomaga układ nerwowy;

– zapobiega zaparciom oraz wspomaga odchudzanie;

– pomaga radzić sobie ze stresem i walczy z bezsennością;

– Poprawia stan skóry trądzikowej i wzmacnia kości;

– Zapobiega przerostowi gruczołu krokowego (prostaty);

– Działa rozgrzewająco i dodaje energii;

W kaszy zawarta jest również skrobia, która zapewni uczucie sytości oraz dodaje energii. Po obiedzie składającego się z kaszy dłużej jesteśmy najedzeni i dzięki temu rzadziej sięgamy po słodkie lub słone przekąski.

Ile kalorii ma kasza gryczana?

W 100 g kaszy gryczanej znajduje się ok. 340 kcal, co nie jest wysoką wartością, jeśli weźmiemy pod uwagę, że dorosłej osobie na obiad wystarczy porcja 50-60 g gotowanych ziaren. Tym bardziej że są to nie byle jakie kalorie.

Oprócz wspomnianego już białka i błonnika kasza gryczana jest również dość zasobna w kwasy tłuszczowe nienasycone omega 3 oraz omega 6. Na szczególną uwagę zasługuje jednak wysoka zawartość:

  • Witaminy B3, wspierającej proces przemiany glukozy w energię i sprzyjającej odchudzaniu;
  • Witaminy B2, której niedobór wiąże się z anemią, zmęczeniem i schorzeniami skóry;
  • Zawiera również umiarkowane ilości kwasu foliowego oraz cennych dla układu nerwowego witamin B6 i B12;
  • Magnez – niezbędny do codziennej pracy mózgu, serca czy układu nerwowego;
  • Cynk – pierwiastek wspomagający pracę tarczycy oraz mający wpływ na naszą skórę i włosy;
  • Można znaleźć również witaminy — witamina B1, witamina E i K.

Dodaj komentarz